Adrian SIMION:”Școala on-line: reușește învățământul românesc să învețe ceva din această criză?”

- Politice - octombrie 26, 2020
usr
Distribuie

COMUNICAT DE PRESĂ

Pandemia de coronavirus ne-a adus o criză care afectează toate sectoarele societății și vedem tot mai clar, cât de nepregătite sunt ele să facă față unor situații critice. Este și cazul educației, pusă în fața unei noi provocări: cea digitală.

Încă de când s-a decis prima închidere a școlilor, elevii, profesorii, părinții și autoritățile locale caută să se adapteze la noua realitate, cea a distanțării sociale. Este vorba de o realitate în care procesul educațional trebuie să continue în mediul on-line o perioadă de timp mai lungă decât ne-am fi dorit. Și observăm cu toții cât este de păgubos poate fi un sistem de educație centrat deseori pe nevoile lui și mai puțin pe cele ale beneficiarilor. Procesul a fost testat și readaptat din mers, iar unii dintre profesori s-au adaptat situației în timp foarte scurt, iar alții încă au probleme în a se adapta. În majoritatea cazurilor elevii și-au folosit propriile telefoane, tablete sau laptopuri, sau pe cele ale părinților, pentru a putea urma lecțiile on-line. Sau, pur și simplu nu au participat la ore datorită diverselor probleme tehnice.

Din păcate, în țară încă avem peste 300.000 de elevi care nu au acces la internet, ceea ce face ca să se adâncească diferențele dintre elevi, mai ales că cei care nu au acces la internet nici nu pot participa la orele on-line. Asta înseamnă să pui în aplicare un sistem fără o minimă pregătire prealabilă și fără a asigura tuturor elevilor condiții egale de pregătire. În aceste condiții, ratele de abandon școlar vor adânci marile probleme ale educației românești, care produce, din păcate, mai mulți analfabeți funcționali, decât potențiali profesioniști pentru piața muncii.

Totuși, soluția de învățământ on-line este singura opțiune logică acum, având în vedere presiunea asupra societății și asupra sănătății publice. Trebuie să depășim opțiunea de a o considera ca fiind o soluție de avarie și să creăm un plan coerent prin care să punem la dispoziția beneficiarilor finali infrastructura minimă necesară. Există posibilitatea achiziționării de echipamente: laptop-uri, tablete și calculatoare pentru profesori și pentru elevi. Dar lucrurile merg greu și, concret, s-a realizat puțin in acest sens. Iar aceasta, în timp ce epidemia trece tot mai multe școli în ”scenariul roșu”. Ceea ce ar fi trebuit să fie un nou tip de pregătire pentru copii (școala on-line), a devenit o sperietoare pentru dascăli, părinți și elevii interesați să se dezvolte intelectual și profesional.

Dincolo de sincope, greutăți, lipsa colaborării și decizii impuse peste noapte, există unități de învățământ care s-au adaptat cu succes noilor metode de învățământ on-line, pentru că se pregăteau deja pentru școala viitorului. Acest lucru este posibil acolo unde autoritățile locale și conducerile școlilor își unesc eforturile și discută deschis cu părinții și elevii despre nevoile lor educaționale. Pentru că trebuie să spunem adevărul până la capăt: există și coelgi profesori care muncesc de două-trei ori mai mult decât înainte și care de la începutul pandemiei au continuat să predea on-line, însă, din păcate, nu toți elevii lor au participat la ore, din diferite motive. Din punctul meu de vedere, devine tot mai clar că predarea on-line nu va funcționa eficient în lipsa unei apropieri reale între școală ca furnizor de educație și elev ca beneficiar al procesului educațional.

Noi, cei de la USR PLUS, considerăm că școala românească are nevoie de adaptare la provocările viitorului, iar schimbarea trebuie să înceapă acum, cu schimbarea mentalitățiilor. Trebuie să conștientizăm și să explicăm părinților, elevilor și societății în ansamblu, că, de exemplu, cam jumătate dintre meseriile de azi peste 10 ani aproape că nu vor mai exista pe piața muncii, dar vor exista altele noi. Iar școala românească trebuie să-i pregătească pe elevi pentru acel viitor. Deocamdată, potrivit datelor PISA, 40% dintre elevii noștri nu știu ce să facă cu informațiile primite în școală, iar aceasta înseamnă analfabetism funcțional.

Sunt profesor de aproape două decenii și nu are cum să nu mă preocupe evoluția sistemului de educație. Ca atare, în calitate de viitor senator și de reprezentant al județului Alba în Parlament, voi milita pentru realizarea de programe eficiente prin care profesorii care doresc să își perfecționeze modalitățile de predare și de relaționare cu elevii, să poată să aibă astfel de oportunități. Voi depune toate eforturile pentru a sprijini unitățile de învățământ din Alba ca să aibă acces la resurse financiare și tehnice necesare unui învățământ modern. Dacă vom reuși să implementăm un sistem eficient de predare on-line, ne vom putea adapta mai ușor la provocăriile viitorului.

Pentru că noi vrem să descoperim și să dezvoltăm măreția din fiecare copil! Noi punem #Alba pe primul loc!

Prof. dr. Adrian SIMION,

Candidat USR PLUS pentru Senatul României

Service camioane
Comments are closed.
Vrei sa primesti notificari cu cele mai noi stiri? DA NU