Autobuzele obosite ale STP Alba funcționează încă. Au umblat și în pandemia de covid, aproape goale. Miercuri (25 ianuarie 2023), de dimineață, am găsit un autobuz care nu mai funcționa, lăsat pe strada vasile Goldiș. Deranjați de prezența fotografului nostru, angajații STP Alba au tractat rabla.
Dar, până la urmă au și oamenii de la STP Alba dreptate: „Numai poze știți să faceți. Se mai strică și autobuzule. Altceva în afară de poze nu știți să faceți!”
Deși Primăria Alba Iulia a achiziționat autobuze electrice în 2022, Societatea de Transport Public Alba (un adevărat stat în stat) refuză preluarea lor.
În 2021, Primăria Alba Iulia a cumpărat autobuze electrice produse de o companie din Cehia. Producătorul urma să furnizeze 13 autobuze electrice, 13 stații de încărcare lentă și 4 stații de încărcare rapidă, în valoare de 34.221.733,00 lei fără TVA.
În decembrie 2022, Primăria Alba Iulia cumpăra prin Ministerul Dezvoltării alte autobuze electrice.
Prin contractul semnat la Ministerul Dezvoltării, în valoare de 76 milioane de lei, Primăria Alba Iulia cumpăra 21 de autobuze electrice și un microbuz electric, cu stațiile de încărcare aferente, care vor fi achiziționate în parteneriat cu UAT Ciugud.
Actualele autobuze ale STP Alba, marca Guleryuz, Turcia, au costat 165.000 de euro în 2009, conform unui comunicat STP Alba din 6 iunie 2010.
Comunicat STP Alba, care conține punctul de vedere al lui Stelian Nicola, directorul STP Alba:
„In ce priveste parcul de mijloace de transport in comun, acesta este mai nou de 5 ani, in proportie de 80%. Din cele 86 de autobuze, 20 au fost achizitionate in urma cu un an. Mijloacele de transport in comun sint fabricate in Turcia, au motorizare MAN, cutie automata, camere video la usi, podea joasa 100%, si o capacitate de 80 de locuri. De asemenea, au instalatii de ventilare a aerului, rampa pentru accesul persoanelor cu dizabilitati, informare electronica cu privire la trasee. „Urmeaza sa implementam si sistemul-voce care anunta statiile”, au afirmat reprezentantii firmei de transport. Pretul autobuzelor a fost de 165.000 de euro bucata, fara TVA si fara implementarea sistemului de ticketing. Autobuzele au calculator de bord cu sistem GPS de localizare. Sistemul electronic care monitorizeaza pozitia mijloacelor de transport preia date pe distante de 100-500 de metri, asigurind o acuratete sporita a datelor.
„Alba Iulia este primul oras din tara care a rezolvat integral acest sistem de monitorizare a transportului in comun si de informare a calatorilor.
In alte orase, timpul afisat de panourile din statii este unul orientativ, pe cind la noi informarea se face aproape in timp real”, a declarat Nicola. Sistemul de ticketing mai cuprinde 48 de automate de bilete amplasate in statii.
Conducerea STP Alba Iulia a declarat ca investitia in sistemul de ticketing a fost de aproximativ 300.000 euro. Operatorul de transport in comun este o firma privata. Pina in perioada anilor ‘94-’95, transportul a fost asigurat de catre o regie de transport. „In 1994 se mergea ca in restul tarii. Erau aceleasi conditii. Apoi a fost incredintata catre Fondul Proprietatii de Stat (FPS) din acea vreme, dupa care s-au vindut actiunile”, a explicat Nicola. Conducerea STP Alba Iulia recunoaste ca are avantaje, fiind un operator privat. „Nu depindem de cineva. Ne putem organiza singuri licitatiile, putem cumpara de la cine vrem. De exemplu, in ceea ce priveste contestatiile, avem mai putine probleme fata de un operator de stat. Noi am cautat sa investim in transportul local pentru a veni in sprijinul si sa raspundem cerintelor calatorilor”, a mai declarat Nicola.
Citește și: