Activitatea zilnică a inspectorilor de muncă vizează cu prioritate sancţionarea muncii nedeclarate, rezultatele controalelor efectuate fiind comunicate săptămînal, către Inspecţia Muncii.
Rezultatele obţinute la nivelul judeţului Alba, în perioada 21-25 noiembrie 2022 în activitatea inspectorilor de muncă:
În domeniul relaţiilor de muncă:
Total unităţi controlate: 35
Numar de salariați ai angajatorilor controlați: 457
Din care 205 de femei
Număr deficienţe constatate: 82
Nr. sancţiuni aplicate angajatorilor: 3
-din care 2 avertismente;
-1 amendă de 1.000 lei;
Principalele deficienţe constatate în controale :
-neplata salariilor la data stabilită în contractele individuale de muncă
-nu a fost eliberată adeverinta de vechime la încetarea activitatii
-nu se conduce corect evidența timpului lucrat
-contractele individuale de muncă cu timp parțial nu conțin clauze referitoare la repartizarea programului de lucru
-neplata orelor suplimentare și neacordarea concediilor legale de odihnă anuale
-neacordarea repausului săptămânal și a sporului aferent;
-nu se face dovada înmânării unui exemplar din contractul individual de muncă salariatului;
-neconducerea corectă a evidenţei timpului lucrat;
-dosarele personale nu conțin actele necesare angajării;
În domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă:
Nr. total unităţi controlate: 27
Număr deficienţe constatate: 39
Număr de măsuri dispuse : 39
Angajatori sancționați: 39
Nr. sancţiuni aplicate: 39 din care
- 37 avertismente
- 2 amenzi in valoare de 7.500 lei
Nr. evenimente cercetate: 1
Nr.evenimente în curs de cercetare: 1
Nr. actiuni de informare/constientizare angajatori: 1
Principalele deficienţe stabilite în controale:
-Lipsa fișelor de aptitudini eliberate în urma examinării medicale la angajare și/sau periodică a lucrătorilor.
-Lipsa evaluarii riscurilor de accidentare și îmbolnăvire profesională pentru activitățile desfășurate.
-Lipsa autorizării inițiale și a verificărilor periodice a echipamentelor tehnice supuse reglementărilor ISCIR.
-Lipsa instruirii periodice a lucrătorilor.
-Organizarea necorespunzătoare a activității la nivelul unităților, conform noilor reglementari din H.G. nr. 955/2010 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii securității și sănătății în muncă nr. 319/2006.
-Lipsa instrucțiunilor proprii de securitate a muncii pentru activitățile desfășurate
-Desfășurarea activității fără efectuarea examenului medical la angajare și/sau periodic a lucrătorilor.