România accelerează modernizarea infrastructurii feroviare, punând accent pe electrificarea unor rute strategice. Printre primele pe listă se află Cluj Napoca – Episcopia Bihor și Giurgiu Frontieră – București, incluse în Programul Național de Electrificare. În prezent, doar 38% din rețeaua administrată de CFR SA este electrificată, însă planurile pentru 2030 vizează creșterea acestei cifre.
Cele 9 linii de cale ferată prioritare pentru electrificare
Conform Programului Investițional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport 2021-2030, CFR SA are în vedere modernizarea următoarelor rute esențiale:
Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor
Giurgiu Frontieră – București
Dărmănești – Vicșani – Frontieră
Complexul feroviar București
Pașcani – Iași – Frontieră
Timișoara – Stamora Moravița Frontieră
Videle – Giurgiu
Constanța – Mangalia
Craiova – Calafat
Beneficii economice și ecologice
Electrificarea rețelei feroviare este un pas esențial pentru atingerea obiectivelor de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră. Uniunea Europeană a stabilit ca, până în 2030, toate călătoriile colective sub 500 km să fie neutre din punct de vedere al carbonului, iar traficul feroviar de marfă să crească cu 50%.
Transportul feroviar este considerat cel mai eficient, sigur și ecologic mod de transport terestru. În România, sectorul transporturilor este responsabil pentru 16% din totalul emisiilor de gaze cu efect de seră, iar 96% dintre acestea provin din transportul rutier.
Prin aceste investiții, România își asumă angajamentele europene privind mobilitatea sustenabilă, oferind călătorilor o alternativă modernă, rapidă și prietenoasă cu mediul.


