La finalul anului 2024, în România erau înregistrate 10.785.260 de vehicule, o creștere de 4,37% față de 2023, conform datelor Direcției Generale Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI). Dintre acestea, 8.449.781 sunt autoturisme, marcând un avans de 4,23% comparativ cu anul anterior.
Exercițiu pentru înțelegerea situației:
Dacă toate cele 10.785.260 de vehicule înmatriculate la finalul anului 2024 ar fi puse una lângă alta, mașină lângă mașină, suprafața pe care ar acoperi-o ar fi impresionantă: aproximativ 87,4 kilometri pătrați.
Ca să înțelegem mai bine această dimensiune, această suprafață este echivalentă cu un oraș mediu din România, precum Alba Iulia, care are o suprafață comparabilă de aproximativ 103 km². Practic, toate mașinile din România ar putea „pava” un astfel de oraș.
Pentru a detalia, dacă luăm dimensiunea medie a unei mașini – 4,5 metri lungime și 1,8 metri lățime – fiecare ar ocupa circa 8,1 metri pătrați. La o simplă înmulțire, parcul auto ar totaliza 87.366.606 metri pătrați, sau mai bine spus 8.737 de hectare – ceea ce înseamnă mult mai mult decât aeroportul Otopeni (aproximativ 40 km²) și echivalentul unui oraș cu o populație de zeci de mii de locuitori.
Situația vehiculelor în România/ din totalul vehiculelor înregistrate:
Autovehicule de transport mărfuri: 1.119.723 unități.
Remorci: 473.292 unități.
Motociclete: 224.688 unități.
Mopede: 6.614 unități.
Autobuze și microbuze: 57.128 unități.
Semiremorci: 173.071 unități.
Vehicule pentru scopuri speciale: 57.671 unități.
Tractoare: 38.339 unități.
Combustibili și tehnologii utilizate
În categoria autoturismelor, distribuția în funcție de combustibil este următoarea:
Motorină: 4.284.499 unități (+4,52% față de 2023).
Benzină: 3.759.587 unități (+1,30%).
Hibride: 266.598 unități (+44,93%).
Electrice: 49.594 unități (+26,29%).
Deși piața de mașini electrice noi a scăzut cu 36%, importurile de vehicule electrice second-hand au contribuit la creșterea totală a acestui segment. Totodată, vehiculele hibride au înregistrat o creștere semnificativă, datorită interesului în creștere pentru soluții de mobilitate mai prietenoase cu mediul.
Statisticile indică o îmbătrânire accentuată a parcului auto, cu o creștere a numărului de autoturisme mai vechi de 20 de ani:
Peste 20 de ani: 3.037.393 autoturisme (+12,77%).
16-20 de ani: 2.499.274 autoturisme (-5,49%).
11-15 ani: 1.267.551 autoturisme (-3,62%).
6-10 ani: 951.819 autoturisme (+9,91%).
3-5 ani: 400.000 autoturisme (-6,21%).
0-2 ani: 291.712 autoturisme (+9,81%).
Procentul autoturismelor mai vechi de 20 de ani a urcat la 35,95% din total, ceea ce indică o problemă majoră pentru siguranța rutieră și mediu.
București, lider în înmatriculări
În București, la finalul lui 2024 erau înregistrate 1.645.316 vehicule, dintre care 1.313.154 autoturisme. Comparativ cu 2023, numărul vehiculelor din Capitală a crescut cu 2,94%, iar cel al autoturismelor cu 2,76%.
Deși numărul total de vehicule din România crește constant, structura acestuia indică probleme serioase legate de îmbătrânirea parcului auto. Creșterea procentului mașinilor mai vechi de 20 de ani subliniază necesitatea unor măsuri urgente pentru înnoirea flotei auto naționale și pentru reducerea impactului negativ asupra mediului și siguranței rutiere.