Deși Consiliul Județean e ”repetent” la capitolul turism, vicepreședintele instituției, Marius Hațegan, critică lipsa unei strategii turistice și culturale pentru promovarea municipiului Alba Iulia și a Cetății Alba Carolina. În loc să deplângă lipsa unei strategii de marketing turistic în municipiu, odată cu lansarea candidaturii sale la Primăria Alba Iulia, mai bine ar fi creat una. PNL Alba Iulia, organizație a cărei președinte este, are un viceprimar și 9 consilieri locali, alături de care ar fi putut să lucreze la o strategie coerentă de promovare turistică a municipiului.
În realitate, datele oficiale arată că județul Alba se află pe penultimul loc la turism în Regiunea Centru, pe ultimul loc la utilizarea capacității de cazare, pe ultimul loc la numărul turiștilor străini, iar durata medie a unui sejur e foarte mică: 1-2 zile. Județele Harghita, Mureș, Sibiu, Brașov sunt peste noi.
Alte județe vecine, precum Cluj, Bihor sau Hunedoara, ne dau clasă din toate punctele de vedere. În lipsa unui aqualand atractiv, locuitorii din Alba merg la Orăștie sau în alte orașe pentru a se bucura de apă și tobogane. Acest lucru se întâmplă din cauza că echipa Hațegan, Dumitrel și PNL Alba nu a știut sau nu a putut să-și unească forțele cu municipiul Alba Iulia și să construiască un asemenea obiectiv. Echipa Hațegan, Dumitrel și PNL Alba nu a atras fonduri europene menite să dezvolte investiții care să țină turiștii mai mult timp în județ. De asemenea, nu avem un mare festival de muzică precum cele din Cluj-Napoca sau Craiova, nu s-a reușit stimularea marilor investitori și a multinaționalelor să sponsorizeze un mare eveniment cultural, nu s-a izbutit organizarea de competiții sportive competitive, de iarnă sau vară, care să atragă pasionați de sport. La târgurile internaționale de turism, județul Alba a fost absent.
În era tehnologiei, o mare parte din deciziile de cumpărare sunt luate online, iar acest lucru este valabil și în cazul turismului. Cu toate acestea, obiectivele turistice din județul Alba nu au avut o prezență puternică pe internet, fiind vizitate în continuare mai mult din inerție. Avem Ghețarul de la Scărișoara, cel mai mare ghețar subteran din lume, Râpa Roșie – unică în țară prin formă și culoare, satul Rimetea – cu o arhitectură deosebită, galeriile romane de la Roșia Montană, Dealul cu Melci, Transalpina și Valea Frumoasei, o serie de cetăți (ex: Cetatea din Câlnic), castele, mănăstiri, peșteri și chei (ex: Cheile Râmețului și Cheile Aiudului), dar nu avem promovat un circuit și dezvoltate trasee turistice coerente. Avem potențial, dar nu și un program cu măsuri de atragere a turiștilor, un proiect de județ pentru promovarea turismului.
Astfel, discursul său a fost îmbrăcat în ipocrizie. Mai bine și-ar fi suflecat mânecile și ar fi trecut la treabă în cei 5 ani petrecuți în funcția de vice al CJ Alba, iar județul Alba și Alba Iulia nu ar fi fost atât de slabe la capitolul turism.
Călin-Gheorghe Matieș