Sunt tot mai mulți cei care vorbesc despre fondurile europene și șansa unică pe care o are România să se dezvolte, dar prea puțini sunt cei care se gândesc că sunt autorități locale care au nevoie de sprijin direct pentru a beneficia de ele.
Județul Alba este compus din 4 municipii, 7 orașe și 67 de comune. Dacă municipiile și majoritatea orașelor au un departament sau cel puțin un angajat pregătit pentru a depune proiecte și accesa fonduri europene, la primăriile de comune sunt mai puțini angajați, angrenați în multiple activități.
Este timpul ca CJ Alba să înființeze un departament, cu cei mai buni specialiști, care să identifice măsuri și axe de finanțare pentru zona rurală din județ. Departamentul respectiv va trebui să colaboreze cu Grupurile de Acțiune Locală (GAL-uri), dar și cu primăriile, să ajute la scrierea proiectelor europene și să sprijine implementarea lor. Până în prezent, în relația cu autoritățile locale, cofinanțând anumite investiții, Consiliul Județean doar a prins peștele, fără a înmâna cuiva undița și momeala.
Atât în Planul Național de Redresare și Reziliență, cât și în celelalte programe și măsuri din actualul exercițiu bugetar, derulate prin PNDR, există proiecte comune de finanțare, de care pot beneficia mai multe localități din județ. AFIR are, spre exemplu, măsuri de finanțare de care pot beneficia mai multe comune, cu sau fără asociere, în funcție de caz. Astfel, colaborarea între CJ Alba, GAL-uri și UAT-uri este constructivă și indispensabilă în actualul context economic și european dacă vrem să dezvoltăm județul.
Voi înainta aceste propuneri conducerii Consiliului Județean Alba, în speranța că mediul rural se va dezvolta așa cum trebuie!
Cu respect pentru locuitorii județului Alba,
Deputat Radu Marcel Tuhuț