vineri, aprilie 25, 2025

Subscribe to newsletter

Distribuie

Tinerii, vulnerabili la dezinformare: Un studiu al Centrului pentru Jurnalism Independent

Un studiu recent realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent arată că tinerii din România pot deveni ușor victime ale dezinformării, având în vedere preferința lor pentru mediul online ca sursă principală de informare. Conform cercetării, o treime dintre elevii de liceu și aproape un sfert dintre cei de gimnaziu petrec mai mult de 5 ore pe zi pe platforma TikTok, ceea ce influențează modul în care percep și verifică informațiile.

Ce îi interesează pe tineri?

Studiul mai arată că adolescenții sunt cel mai interesați de subiecte precum moda, divertismentul de pe rețelele sociale, influencerii și comunitățile online. În schimb, politica internă și externă se află la coada preferințelor lor informaționale.

Dezinformarea, un pericol real

Rezultatele studiului relevă că șase din zece liceeni consideră că o informație este adevărată dacă le confirmă opiniile deja formate. Această tendință îi face vulnerabili la știri false și manipulare, întrucât verificarea informațiilor este adesea superficială. Bianca Rus, reprezentant al Centrului pentru Jurnalism Independent, subliniază că tinerii nu analizează suficient sursele și nu verifică dacă acestea sunt interconectate, ceea ce crește riscul de dezinformare.

Riscuri și consecințe

Prezența crescută a tinerilor în mediul online nu doar că îi expune la dezinformare, dar poate avea și consecințe periculoase asupra siguranței lor. Alexandra Luca, purtător de cuvânt al Inspectoratului de Poliție Județean Mureș, avertizează asupra provocărilor riscante promovate pe rețelele sociale, care pot avea efecte grave asupra sănătății și vieții tinerilor. Ea subliniază importanța dezvoltării gândirii critice pentru a evita influențele negative din mediul virtual.

Impactul asupra educației

Utilizarea excesivă a rețelelor sociale influențează și nivelul educațional al elevilor. Antoniu Berar, inspector școlar, semnalează dificultăți în înțelegerea și interpretarea textelor de către elevi, ceea ce afectează performanțele lor academice. Mulți dintre aceștia citesc foarte puțin, iar acest lucru devine evident în timpul orelor de curs, când întâmpină probleme în redactarea și argumentarea răspunsurilor.

Concluziile cercetării subliniază necesitatea unei educații media mai solide în rândul elevilor, pentru a-i ajuta să navigheze mai eficient printre informațiile pe care le consumă zilnic și să devină mai puțin vulnerabili la dezinformare.

Distribuie
Subscribe for notification
Exit mobile version