Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) cere Comisiei Europene ca, în temeiul Regulamentului privind serviciile digitale, să investigheze TikTok și să solicite o evaluare detaliată a riscurilor democratice legate de activitatea sa în România, după turul 1 al alegerilor prezidențiale.
Conform raportului realizat de Expert Forum (EFOR),candidatul independent Călin Georgescu a înregistrat o creștere semnificativă în preferințele electorale, de la 2% la 22%. Această evoluție a fost atribuită în mare parte unei campanii desfășurate pe TikTok, bazată pe coordonarea unor conturi care au promovat activ conținut electoral, fără marcaje adecvate; amplificarea artificială a mesajelor prin algoritmi, utilizând hashtag-uri dedicate, precum #echilibrușiverticalitate, care au atras milioane de vizualizări, scrie vicepreședintele CNA, Valentin Alexandru Jucan, pe Facebook.
Potrivit lui Jucan, aceste acțiuni au ridicat suspiciuni de manipulare a opiniei publice „printr-o utilizare inadecvată a platformei Tik Tok și lipsa transparenței în gestionarea conținutului politic”.
În aceste condiții, CNA se adresează Comisiei Europene, Direcției Generale pentru Rețele de Comunicare, Conținut și Tehnologie (DG CONNECT), care, în temeiul Regulamentului (UE) 2022/2065 privind serviciile digitale (DIGITAL SERVICE ACT – DSA), ar trebui să inițieze investigație.
CNA a constatat nerespectarea obligațiilor privind evaluarea riscurilor sistemice
„Conform Art. 34 din DSA, platformele online foarte mari (VLOP) trebuie să identifice, să analizeze și să evalueze riscurile sistemice care apar din: proiectarea sau funcționarea serviciilor lor, inclusiv a sistemelor algoritmice; utilizarea serviciilor lor. Această obligație include evaluarea riscurilor precum: impactul asupra proceselor democratice și al discursului civic; algoritmii TikTok au amplificat conținut electoral favorabil unui singur candidat, generând un dezechilibru în competiția electorală și periclitând pluralismul politic; nu au fost prezentate măsuri de evaluare sau atenuare a acestui risc; amplificarea dezinformării și a conținutului nemarcat; risc de manipulare prin algoritmi opaci (algoritmii TikTok prioritizează conținut emoțional, distorsionând dezbaterea publică). Raportul Expert Forum indică că multe materiale distribuite pe TikTok nu au fost marcate ca fiind de natură electorală, expunând utilizatorii la conținut al cărui scop sau origine nu sunt clare”, arată Jucan.