Începând cu anul 1983, organizația internațională Consumers International marchează la 15 martie Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor („World Consumer Rights Day”), ca mijloc de sensibilizare cu privire la drepturile și nevoile consumatorilor. Sărbătorirea acestei zile este o șansă de a cere respectarea și protejarea drepturilor tuturor consumatorilor și de a protesta împotriva abuzurilor de piață și a nedreptăților sociale care subminează aceste drepturi.
Consumers International este o mișcare a consumatorilor care reunește 200 de organizații naționale de profil din peste 100 de state. Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor a fost inspirată de președintele John F. Kennedy, care la data de 15 martie 1962 a trimis un mesaj special Congresului SUA în care a susţinut existenţa a patru drepturi fundamentale ale consumatorilor: dreptul la securitate, la informare, de a fi ascultat şi de a alege liber produse şi servicii (audio și text).
La nivel ONU, există un „Ghid pentru protecţia consumatorilor”, emis în 1985 și actualizat. Prin protecția consumatorului se vrea o modalitate de prevenire a fraudelor și înșelăciunilor din contractele de servicii și vânzări, fraudele eligibile, stabilirea prețurilor, renunțarea la utilități, consolidarea, împrumuturile personale care pot duce la faliment. La nivel UE, sinteze ale regulilor europene privind consumatorii găsiți AICI. Site-ul Safety Gate cuprinde mărfurile periculoase care sunt comercializate în UE.
Drepturile consumatorului sunt: de a alege; de a fi informat; de a nu fi înşelat; dreptul de a fi despăgubit; dreptul de asociere. În România, protejarea acestora se face astfel:
1.NECONFORMITATE: După ce achiziționezi un bun din comerț, este posibil ca într-un termen de doi ani de la livrare să constați că nu este conform cu produsul pe care ai dorit să îl cumperi. Atunci trebuie să informezi vânzătorul în două luni de la constatarea lipsei de conformitate și ai următoarele posibilități:
-îl duci înapoi și ceri repararea sau înlocuirea lui (care trebuie să se producă în termen de maxim 15 zile fără a mai plăti ceva în plus);
-dacă acestea nu sunt posibile, poți cere înapoierea unei părți din prețul plătit ori poți să restitui bunul și să primești înapoi tot prețul;
-dacă înlocuirea nu e posibilă, trebuie să primești înapoi banii plătiți.
2.DEFECȚIUNE: Orice produs are o durată medie de utilizare și un termen de garanție stabilit de vânzător. Dacă în acest termen produsul se defectează, deși l-ai utilizat potrivit instrucțiunilor primite, ți se va asigura repararea sau înlocuirea sa. Astfel, în practică, produsele electrice sau electronice au un termen de garanție cuprins între 6 luni și 3 ani, iar în cadrul acestuia produsul stricat ți se va repara gratuit, dar la service-urile autorizate de producător.
3.RĂZGÂNDIRE: Când produsele indicate mai sus le-ai cumpărat folosind internetul, tranzacția trebuie confirmată prin e-mail sau în contul tău deschis pe site-ul furnizorului. Produsele trebuie furnizate în maximum 30 zile sau în termenul propus de vânzător. Poți să comunici furnizorului în termen de 14 zile că te-ai răzgândit, fără nicio explicație, iar în termen de alte 14 zile să returnezi produsele, urmând a ți se restitui suma de bani plătită.
4.VALABILITATE: În cazul în care cumperi un produs alimentar și nu ai observat că are termenul de valabilitate expirat, poți cere înlocuirea de îndată a produsului sau returnarea prețului plătit.
5.INFRACȚIUNE
6.RECLAMAȚII
7.GARANȚIE EUROPEANĂ:
8.ORGANISME IMPLICATE
9.LEGISLAȚIA APLICABILĂ
Surasa: https://vedemjust.ro/consumatori/